جهت استعلام از قیمت ها تماس بگیرید.

جمعه 10 فروردین 1403

ناحیه ی کاربری

توری مرغی چیست و چه کاربردی دارد؟

تصویر توری مرغی چیست

 توری مرغی چیست؟ 

توری مرغی، نوعی توری مشابه توری فرنگی و توری گابیون با نام انگلیسی Chicken wire netting یا Poultry netting است. این توری از مفتول گالوانیزه نازک و انعطاف پذیر با چشمه‌های شش ضلعی ساخته شده است. ضخامت مفتول گالوانیزه 20 تا 25 میکرون است که توسط دستگاه‌های صنعتی و با چشمه‌های 1 و 3/4 اینچ بافته می‌شود.

توری مرغی در دو نوع؛ گالوانیزه ایرانی و خارجی یا وارداتی (معمولا از چین) و هم‌چنین سنگین و سبک در بازار موجود است. پوشش سقف سالن‌ها، حصار‌کشی، زیرسازی و… از رایج‌ترین کاربرد‌های این نوع توری می‌باشند.

از شاخص‌ترین ویژگی‌های نوع ایرانی توری مرغی، جنس مفتول آن است. جنس توری ساخته شده در ایران به دلیل استفاده از مفتول‌های با کیفیت، بهتر از نوع خارجی این محصول است. دقیقا برعکس نوع خارجی که تنها از مفتول گالوانیزه سرد ساخته می‌شود، نوع ایرانی علاوه بر آن،  از مفتول گالوانیزه گرم نیز تولید خواهد شد. این ویژگی موجب جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود و هم‌چنین دوام و طول عمر بیش‌تری دارد.

تولید اولین توری مرغی در سال 1884

تولید توری مرغی ریشه در دهه 80 میلادی دارد. چارلز برنارد، آهنگر ایتالیایی در سال 1844 با کپی‌برداری از دستگاه‌های بافندگی توانست نخستین ماشین بافت مفتول را اختراع نماید. نخستین توری بافته شده با استفاده از این ماشین را به منظور حفاظت از رادارها در هنگام انفجار در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار دادند.

فرآیند تولید توری مرغی به چه شکل است؟

توری مرغی از سیم فولادی گالوانیزه یا مواد پلاستیکی نظیر پلی اتین ساخته می‌شود. در صورتی که این محصول از سیم فولادی ساخته شده باشد، بخش اولیه‌ی فرآیند تولید به کشیدن سیم‌ها مربوط می‌شود. جایی که میله‌های فولادی در قالب‌های مختلف کشیده می‌شوند تا قطر آن‌ها به اندازه‌ی دلخواه کاهش پیدا کند. پس از این مرحله اقدام به گالوانیزه کردن محصول می کنند. البته این کار به صورت همیشگی انجام نمی‌شود. بلکه فقط در برخی موارد برای استحکام بخشی بیشتر به توری مرغی آن را گالوانیزه می‌کنند. پس از آن بسته به نوع توری تولید شده سیم‌ها را با یک الگوی خاص به هم می‌بافند تا مش تشکیل شود. پس از آن اندازه محصول تعیین می‌شود. در نهایت نیز به توری مرغی در صورت لزوم پوشش مقاوم به اشعه فرابنفش برای استفاده از محیط‌های بیرونی اضافه می‌شود.

دو دسته بندی توری مرغی

توری مرغی از نظر مفتول به کار رفته در آن به دو دسته گالوانیزه گرم و سرد تقسیم می‌شود:

توری مرغی گالوانیزه گرم در بازار، عمدتا ساخت ایران می‌باشد. همان‌طور که گفته شد این نوع، دارای وزن، مقاومت، دوام و طول عمر بیش‌تر و قیمت بالاتری نسبت به “گالوانیزه سرد “است. از این رو در پروژه‌های بلند مدت استفاده از نوع گالوانیزه گرم توصیه می‌شود. در پروژه‌های موقتی که به طول عمر و کیفیت بالایی نیاز نیست، انتخاب نوع سرد می‌تواند بهترین گزینه باشد.

امروزه برای تولید توری‌مرغی از دستگاه شش پیچ استفاده می‌کنند. مشخصات این دستگاه به شرح زیراست :

عرض دستگاه: 44/2_ 30/3_ 4 متر
چشمه بافت: 4/3_1 اینچ
مقدار تولید: ( 4/3 مقدار 54 طاقه) ( 1 مقدار 72 طاقه) در روز با عرض 20/1 متر برای دستگاه 44/2 متر، با بیش‌تر شدن عرض تولید هم به همان نسبت بیش‌تر می‌شود.
سیستم دستگاه: مکانیک، با سر و موتور و کنترل پی ال سی
قدرت موتور: 5/3 کیلو وات 3 فاز

کاربردهای توری مرغی؛ از زیرسازی کاشی تا پوشش سقف 

شاید با شنیدن نام این محصول چنین برداشت کنید که کاربرد این نوع توری تنها در ساخت قفس حیوانات می‌باشد، اما تصور شما اشتباه است. از کاربرد های رایج توری مرغی موارد زیر را می‌توان نام برد:

پوشش سقف سالن‌های سوله
حصارکشی به منظور نگهداری دام و طیور
زیرسازی کاشی و گچ‌کاری و پوشش در ستون‌ها
نگهدارنده پشم شیشه برای ایزولاسیون سقف، جهت نگهداری عایق شیروانی بر روی سازه شیروانی
یکی دیگر از کاربرد های مهم توری مرغی که سبب محبوبیت آن شده، استفاده از ان در صنعت ساختمان‌سازی می‌باشد. استفاده از توری‌مرغی بهترین راه‌حل موجود برای دستیابی به اهداف زیادی در صنعت ساختمان می‌باشد.
 

و اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که این توری‌ها را به منظور جلوگیری و یا تضعیف امواج وای فای، امواج گوشی موبایل و دیگر امواج رادیویی مورد استفاده قرار می‌دهند. انجام این کار با ساخت یک قفس فارادی امکان پذیر است.

کلمات کلیدی : توری مرغی
مقالات مرتبط
توری مرغی چیست و چه کاربردی دارد؟
توری مرغی چیست و چه کاربردی دارد؟

توری مرغی، نوعی توری مشابه توری فرنگی و توری گابیون با نام انگلیسی Chicken wire netting یا...

توری مرغی چیست و چه کاربردی دارد؟
توری فرنگی مرغی چیست ؟

بدون شک یکی از پر کاربرد ترین حوزه ها برای استفاده از توری شش ضلعی، حصار کشی است. اغلب دور...

توری مرغی چیست و چه کاربردی دارد؟
عوامل موثر بر قیمت توری فرنگی

قیمت توری فرنگی در بازار بر اساس نوع و ضخامت مفتول، ارتفاع، طول و عرض آن، اندازه چشمه‌های...

توری مرغی چیست و چه کاربردی دارد؟
مزایا و مشخصات استفاده از توری حصاری یا فنس

توری حصاری که با نام هایی مانند فنس ، حصار یا chain wire fence. انواع توری حصاری به لحاظ ج...

دیدگاه ها

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

کلیه حقوق سایت آهن امن متعلق به شرکت رادمان جاده ابریشم میباشد.