جهت استعلام از قیمت ها تماس بگیرید.

جمعه 10 فروردین 1403

ناحیه ی کاربری

میلگرد چیست؟چه نکاتی باید در مورد میلگرد بدانید؟

تصویر میلگرد چیست

میلگرد چیست؟چه نکاتی باید در مورد میلگرد بدانید؟

میلگرد (Reinforcement Bar یا به اختصار Rebar) نامی آشنا برای همه ی ما که کمترین دانشی که ازاین کلمه داریم این است که در ساختمان سازی به کار گرفته میشود. و افزایش قیمت آن درهزینه ساخت و ساز تاثیر به سزایی دارد. برای اطلاع بیشتر در مورد نقش میلگرد در ساختمان و انواع بیشتر آن در این مقاله به بررسی و معرفی واضح تر آن میپردازیم؛ با سایت آهن امن (ahan amn) همراه باشید.

میلگرد چیست ؟

میلگرد، به پروفیلی با سطح مقطع دایره‌ای و توپُر گفته می‌شود که اغلب افراد، نوع فلزی آجدار آن را که در ساختمان‌سازی کاربرد دارد، می‌شناسند. نقش میلگرد در بتن برای داشتن ساختمانی مستحکم و مقاوم بسیار حائز اهمیت است. بتن بدون میلگرد کاربرد چندانی ندارد و در ساختمان ‌سازی به کار گرفته نمی ‌شود از همین رو از این مقاطع فولادی برای افزایش مقاومت بتن به روش‌ های متعددی درون آن جایگذاری می‌ شود.
نقش میلگرد در بتن برای داشتن ساختمانی مستحکم و مقاوم بسیار حائز اهمیت است. بتن بدون میلگرد کاربرد چندانی ندارد و در ساختمان ‌سازی به کار گرفته نمی ‌شود از همین رو از این مقاطع فولادی برای افزایش مقاومت بتن به روش‌ های متعددی درون آن جایگذاری می‌ شود. در واقع دلیل اصلی این کاربرد میلگردها هم افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن می‌باشد.
میلگردها خود در انواع گوناگونی وجود دارند که با توجه به تفاوت‌هایشان، جهت کاربردهای مختلفی هم استفاده می‌شوند. این تفاوت‌ها هم شامل شکل و ظاهر میلگرد بوده و هم ویژگی‌های دیگر مانند ضخامت، کشش و استحکام آن‌ها را در بر می‌گیرد.
به طول مثال یکی از زمان هایی که افزایش مقاومت کششی بتن به لطف میلگرد ها ، از ما محافظت میکند، هنگام وقوع زلزله است. در این مواقع آنچه مانع از ترک خوردن و شکستن بتن می شود، میلگردهای به کار رفته در آن است. آنها همچون محافظان سازه ها عمل میکنند تا ساکنان در امنیت باشند.
میلگرد‌ها میله‌هایی بلند هستند که از جنس فولاد ساخته شده و ضخامت‌های گوناگونی دارند.

انواع میلگرد از لحاظ شکل ظاهری

میلگردها از جنبه‌های متفاوت از جمله شکل و ظاهر، مقاومت، استانداردهای ساخت و ضخامت دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از این انواع میلگرد با توجه ویژگی‌هایشان کاربردهای گوناگونی هم دارند. در ادامه هر یک از این جنبه‌های تفاوت را به طور مفصل توضیح خواهیم داد.
میلگردها از لحاظ ظاهری به 3 دسته ساده، آجدار و آجدار پیچیده (کلاف) تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این انواع مختلف نقاط قوت و نقاط ضعف خود را دارند. انواع آجدار میلگرد بیشتر برای بتن ‌ریزی مورد استفاده قرار می ‌گیرند زیرا خاصیت خمش و شکسته شدن آن نسبت به نوع بدون آج کمتر است و از طرفی بتن روی میلگرد آجدار استحکام بیشتر پیدا می‌ کند.

میلگرد ساده

سطح میلگرد فولادی ساده کاملاً صاف و یکنواخت است. این میلگردها در سایزهای ۶ تا ۵۰ میلی‌ متر در دسترس هستند و کاربردهای متفاوتی در صنعت ساخت‌ و ساز دارند. یکی از کاربردهای میلگرد صاف در ساخت درز انقباض برای خیابان‌ ها و فرودگاه‌ ها است. درز انقباض برای جلوگیری از جمع شدگی و ترک خوردن بتن بکار می‌ رود. درزهای انقباض در فواصل معین بین بتن‌ ها جایگذاری می‌ شوند و از بروز ترک‌ خوردگی جلوگیری می ‌کند.
میلگردهای صاف به‌ راحتی خم و بدون صدمه زدن به ‌کل ساختار میلگرد برش داده می‌ شوند. برای ساختمان ‌های سنگین و سازه‌ هایی مثل پل، استفاده از میلگرد صاف به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌ شود. زیرا اتصال محکمی بین بتن و میلگرد ایجاد نمی‌ شود و احتمال جدا شدن میلگرد از بتن به دلیل فشار بالا وجود دارد.

میلگرد آجدار

این نوع مقاطع سطحی زبر و آجدار دارند بنابراین مشکلات مقاطع صاف برای قرارگیری در بتن را ندارند. در زمان بتن‌ ریزی اتصال خوبی بین میلگرد و بتن صورت می‌ گیرد و احتمال جدا شدن مقطع از بتن خیلی کم است. مقاطع آجدار در مقاطع ۶ تا ۵۰ میلی ‌متر تولید می گردد. میلگردهای آجدار خود شامل دو نوع مختلف میلگردهای آجدار ترمومکانیکی یا TMT و میلگردهای آجدار مقاومت بالا HSD می شوند. دانستن ویژگی‌ های هر نوع میلگرد به بررسی نقش میلگرد در بتن کمک می‌ کند.
•    میلگردهای آجدار ترمومکانیکی TMT
این مقاطع در دمای بسیار بالا تولید شده و دارای استحکام زیادی می باشند. بتن ‌های تهیه ‌شده با این میلگردها نیز بسیار مستحکم و مقاوم ‌اند. میلگردهای آجدار ترمومکانیکی دارای ویژگی‌ هایی همچون استحکام، انعطاف‌پذیری، جوش‌پذیری، خمش ‌پذیری و همچنین دارای استانداردهای بالای بین ‌المللی هستند. از دیگر ویژگی‌ های این مقاطع مقاومت به زنگ ‌زدگی، ضد زلزله و دمای بالا است.
•    میلگردهای آجدار مقاومت بالا HSD
این میلگردها دارای سطح آجدار مارپیچی و پیچیده هستند. این مقاطع منحصراً و اساساً برای انواع بتن تهیه می ‌شوند. میلگردهای آجدار مقاومت بالا در مقاطع ۴ تا ۵۰ میلی‌متر وجود دارند. از ویژگی ‌های این محصولات می‌ توان به سطح کربن پایین که باعث انعطاف‌ پذیری و جوش‌ پذیری مقاطع آجدار مقاومت بالا می ‌شود. به هنگام استفاده با بتن، این مقاطع خاصیت خمشی بسیار بالایی دارند که کار با آنها را در عین استحکام آسان می‌ کند.
میلگردهای آجدار مقاومت بالا، دارای خاصیت جوش‌ پذیری صد درصد هستند. این میلگردها برای انواع ساختمان‌ سازی از قبیل ساختمان‌ های صنعتی، تجاری و پل‌ ها کاربرد دارد.

آجدار پیچیده (کلاف)

این نوع میلگردها کلاف‌های درهم پیچیده‌ای هستند که در سازه‌های صنعتی و ساختمانی کاربردهای بسیار زیادی دارند. نحوه‌ی نگهداری میلگرد کلاف با میلگرد ساده کاملاً متفاوت است و این موضوع قابل اهمیتی برای سوله‌‌داران است.

بیشتر بخوانید: میلگرد و انواع استاندارهای آن


 

کلمات کلیدی : خاموت میلگرد تیر آهن
مقالات مرتبط
میلگرد چیست؟چه نکاتی باید در مورد میلگرد بدانید؟
میلگرد چیست؟چه نکاتی باید در مورد میلگرد بدانید؟

میلگرد چیست؟ دلیل اصلی این کاربرد میلگردها هم افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن می‌باشد.میلگرد...

میلگرد چیست؟چه نکاتی باید در مورد میلگرد بدانید؟
میلگرد و انواع استاندارهای آن

استانداردهای مختلفی برای تولید و استفاده از میلگردهای فولادی تنظیم شده است که استاندارد AS...

دیدگاه ها

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

کلیه حقوق سایت آهن امن متعلق به شرکت رادمان جاده ابریشم میباشد.